Nyheter 2002


God Jul & Gott Nytt År
2002-12-24 Enskede
Tack till alla läsare för det gångna året! Det har varit ett spännande flygår, med förhoppningsvis många glada minnen. Under det gångna året har det nyregistrerats 34 st UL-A och UL-B plan i Sverige. En bra siffra, trots rådande konjuktur. Fler klubbar och privatpersoner står säkert inför nyinvesteringar nästa år. På certifikat sidan är trenden också ökande. Tyvärr har vi i skrivande stund inte fått några siffror från LFV för att konfirmera våra antagande. Men trots en hel del konservatism är UL-flyget är på frammarsch och integreras alltmer inom vårt traditionella klubbflyg. Nya flygplanstyper och förbättringar av äldre påskyndar utvecklingen. Nu är det inte bara är entusiasterna som flyger ultralätt. PPL flygarna sneglar också, lite lätt avundsjukt, på den senaste generationen av flygplan. Med ökade kostnader för privatflygandet och en åldrande flygplansflotta börjar det bli tunt med alternativ. UL-flyget är utan tvekan vårt nya folkflyg! Ska du ut och flyga i vinter? Givetvis ska du det! Men glöm inte att förebereda dig för en säker flygning. Läs först Vinterflygning från LFV. Trevlig flygning önskar Tom Johansson och Seppo Simula.


e-julkort
2002-10-22 Enskede, Stockholm
Vi har fått en rad trevliga julkort till pilots redaktion. Av årets skörd att döma, skall det vara elektroniska julkort i år. Från Ryssland fick vi ett kort från Oleg i sin CT och från Finland hälsar UL-importören Viljo Levelä mm, mm. Vi tackar alla som skickat julkort. Tryck på bilden för att titta på några.




Marknadsplatsen uppdaterad

2002-12-21
Enskede, Stockholm
Så här lagom till jul, börjar det bli fart på marknadsplatsen på pilots. En Rans S12 XL, årsmodell 1998 med Rotax 912 80 HP är till salu. Titta under rubriken marknadsplats för mera information.




Ultralätta flyget 100 år - 2003

2002-12-17 Enskede, Stockholm
2003.gif (20252 bytes)
Den 17 december 1903 flög bröderna Wright för första gången i sin "Wright flyer I". Maskinen hade en tomvikt på 274,43 kg. Och med en hastighet av 34 mph flög de en sträcka av 852 feet. Visst skulle "Wright flyer I" idag klassas som ultralätt flygplan? Vi tackar Igor Cronsie för den trevliga påmminelsen om att UL-flyget, eller motorflyget, faktiskt fyller 100 år nästa år! För den vetgirige finns en mycket bra sajt om bröderna Wright på www.wright-brothers.org. Men varför nämns inte
Gustav A. Weißkopf på sajten? Vem var egentligen först i luften? Läs och begrunda på www.weisskopf.de.


Tyskarna Sänker hastigheten på Ikarus C42-B

2002-12-17 Windeck, Tyskland
Från tyska UL-sidan www.daec.org hämtar vi följande nyhet. DAeC sänker temporärt VNE, högsta tillåtna hastighet, för Ikarus C42-B till maximalt 180 km/h. Anmärkningen kvarstår tills fabriken avslutat erforderligt vibrationstest. Alla tyska Ikarus-maskiner måste således före nästa flygning utrustas med en varningstext (fritt översatt): "Max tillåten hastighet 180 km/h".



Snabbare Sonex med GT propeller
sonex-gt1.jpg (7637 bytes)
2002-12-07 Windeck, Tyskland
Äntligen har det kommit en tillverkare som tar fram prestanda propellrar till Jabiru-motorn! Italienska GT propeller lär glädja många Jabiru ägare med sin nya konstruktion. Bl.a. Thorrud Kristen från Norge som bytte ut sin gamla snurra mot en italiensk GT och rapporterar om en hastighetsökning från 135 till 170 mph!! Stighastigheten blev nästan fördubblad med 1.500 ft/min som bäst. Imponerande siffror för denna smäckra Sonex/Jabiru kombination. Mer info på www.gt-propellers.com.



Marknadsplatsen uppdaterad

2002-12-07 Enskede
Så har vi fått in tre intressanta flygplan som är till salu på marknadsplatsen. En EUROCUB-94 från Göteborg, Sunne Flygklubbs ELAM CUBY II 912 UL och en SAAB MFI 15 - 200A. Titta under rubriken marknadsplats.


Resa till AERO 2003
2002-12-03 Enskede, Stockholm
Den 24-27 april är det åter dags för europas största mässa inom allmänflyget. Här kommer vi kunna beskåda allt det senaste inom motorflyg, segelflyg, ultralätt och affärsflyg. Planeringen av routeflygningen till Aero 2003 fortlöper väl. Titta under deltagarlistan och preliminära reseplaneringen för senaste info angående resrutt, avresa, hotell och restider.


Äventyrare i lufthavet
2002-11-30 Stockholm

Visst är det fantastiskt med alla dessa äventyrare som ger sig ut i lufthavet med sina små flygplan för att betvinga det okända, uppleva nya platser och människor, eller kanske bara för att känna friheten av att flyga. På pilots har vi sammanställt en lista över nutida flygäventyrare. Piloter som flugit lite längre än den vanlige VFR-piloten, tagit sig bortom horisonten, "upptäckt" nya världsdelar. Ibland kanske också med fara för livet. Men med en obeveklig vilja och beslutsamhet har de ofta lyckats i sina föresatser; att betvinga det okända. Läs mer om nutida flyghjältar under Rekordflygningar. Finns det någon person du saknar i listan? Kontakta oss på pilots.


Jorden runt flygning med UL-plan

2002-11-26 Slovenien
CHminsk_13.jpg (6651 bytes)
Flygfotografen och äventyraren, Matevz Lenarcic, flög i somras från Slovenien till Kanada i sitt ultralätta flygplan. Projektet som går under benämningen World Transsiberia, utgick från Slovenien den 26 maj 2002. Färdvägen gick via Ryssland, Sibirien, Alaska och Kanada. Men tyvärr fick resan ett abrupt slut i Kanada då luftfartsmyndigheterna inte ville ge färdtillstånd för vidare resa mot Grönland. Samma sak hände ju för övrigt trikeflygaren Brian Milton, som också flugit runt stora delar av jorden. Hur som helst så är flygningen, som utfördes utan övrig flygsupport, en fantastisk prestation. Planet, en tjeckisk CH701, var något modifierad för ändamålet med bl.a. 200 liters vingtankar och bredare kabin. Läs mer om det spännande äventyret på www.worldtranssiberia.com.


"Privatflyg stor fara i luften"

2002-11-26 Stockholm
Så var det dags igen för stark kritik mot privatflyget. I gårdagens SvD, DN och Aftonbladet kunde vi läsa att "privatflyget är den stora faran för krockar mellan plan i luften". Havkom utreder nu tre tillbud som inträffat under hösten där flygplan kommit för nära varandra i luftrummet. Paralleller dras till olyckan i södra Tyskland, där 71 människor omkom då ett ryskt passagerarplan kolliderade med ett tyskt fraktplan på 13.000 meters höjd. Enligt Hans Kjäll vid LFI har det blivit vanligare att privatplanen flyger in i trafikflygzonerna utan tillstånd och ordentlig radioutrustning (transponder avslagen). Hitills i år har det varit 139 överträdelser. Detta är i högsta grad allvarligt och bör lära oss att alltid ha transpondern aktiverad. Men vad som inte framkommit lika tydligt är att överträdelserna till stor del gjorts av tyska turister under sommarhalvåret. Det är synd att medierna framställer alla privatpiloter som "farliga". Som vanligt höjs rösterna för ökad utbildning, men en informationskampanj riktad till både svenska och utländska flygare vore nog bättre. Att få gehör från LFI för kravet på förenklad flygutbildning, som nationellt flygcertikat, känns nu tyvärr väldigt avlägset.


Fellmans senaste
PICT2758s.jpg (6709 bytes)
2002-11-13 Stockholm
Sten-Anders Fellman har varit ute och fotograferat igen. Missa inte godbitarna från sommarens sjö fly-in på Åland, flygningen längs Sveavägen i Stockholm och Barkarby 2002. Fellman har uppdaterat sin hemsida med över 200 nya bilder och snart åker karln till Costa Rica för att ta ännu fler. Vi ser fram emot reserapporten. Tack till Sten-Anders för bilderna.


Moragon M-1 från Spanien

2002-11-13 Tyskland
moragon-m1.jpg (5873 bytes)
Spanjorerna är på hugget när det gäller UL-konstruktioner. Först var det Esqual och nu kommer Moragon. Konstruktören heter Juan Antonio Moragon och har sedan 1999 en flygplansfabrik i Cassarubios utanför Madrid. Flygplanet är en högvingad konstruktion i kolfiber med Jabiru motor och en tomvikt på endast 260 kg. På det hela taget ser planet ut som en något större Jabiru med liknande prestanda och design. Men under ytan döljer sig en hel del. Planet har bl.a. större tankar, 80 liter i vingarna, elektrisk klaff, elektriskt trimroder, skivbromsar och ställbara säten som standard. Marschhastigheten med 80 hk Jabirumotor är 185 km/h, stallhastigheten 55 km/h och VNE är 200 km/h. Till dags datum är 28 plan sålda och 18 st levererade i Spanien. Maskinen, som också går att få som byggsats, genomgår nu typcertifiering för den tyska marknaden och mera info finns att få via den tyska agenten www.flugzeugbau-helmrich.de.


UL-flygning på frammarsch i Norge
2002-11-11 Norge
Intresset för UL-flygning eller mikrofly är stort i Norge. Det kan man bl.a. se på den trevliga hemsidan www.nlf.no/mikro, som uppdateras av Roger Holm. I Norge finns det 220 piloter med UL-certifikat, 165 luftvärdiga UL-flygplan och 70 personer som flyger på elevbevis. Normännen har nyligen stramat upp reglerna för UL-flygplan. Numera gäller i princip samma regler som i Sverige. Dvs max tomvikt 275 kg, 450 kg bruttovikt och max stallhastighet 65 km/h. Under "Litt av hvert" och filmer hittar vi några intressanta filmsnuttar med vad som måste vara nordens första flygande Sonex,  byggd av Kristen Thorrud och en italiensk Storm 280 som ägs av Jon Roger Fossen. Alla filmerna är hämtade från Norska mästerskapen i UL-flygning som hölls i Jarlsberg. En av årets höjdpunkter är annars UL-träffen i Fyrisdal under juni månad då det bl.a. anordnas tävlingar och fly-in för sjöflygplan. Titta under "Terminliste" för mera info.


Solskydd för vinterflygningar
2002-11-04 Batavia, USA
Så här års står solen ganska lågt på horisonten. Flyger du söderut, på eftermiddagen, är det stor risk att du blir bländad och det kan vara både irriterande och farligt ur flygsäkerhetssynpunkt att flyga så under en längre tid. För att råda bot på detta har Amerikanska Sporty´s tagit fram ett bra skydd som kallas för slap-on sunvisor. Du fäster bara solfilmen på rutan där solen lyser som mest och trycker till med handen. Sedan sitter lappen där den ska. Ända tills du själv vill ändra dess position. Slap-on sunvisor kostar 4,50 dollar och kan beställas från www.sportys.com. Se bara till att du beställer den större varianten, då den lilla oftast täcker en för liten yta.


Tour de France UL 2002
2002-10-22 Tours, Frankrike
Världens största UL rally är Tour de France UL. Rallyt återkommer årligen första veckan i augusti och arrangeras av FFPLUM (franska ul förbundet). I år deltog inte mindre än 125 st UL plan, varav 53 trikar, två Echo-maskiner och en helikopter. Arrangemanget är organsierat på ett proffsigt sätt. Det finns matbespisning, mobila toaletter och duschar som åtföljer sällskapet under hela resan. I år var det tyvärr bedrövligt väder under hela touren. Starten gick söder om Paris, Tours, och vidare genom östra frankrike. Planerat var att man skulle flyga till Tannheim i Tyskland, men dåligt väder satte stopp för detta. Men nu blev det ändå en lång tur upp till Sarre-Union, strax söder om Saarbrucken, och när sista flygaren kom i mål hade man tillsammans avverkat 152.064 km! Nästa år planerar man också att flyga till Tyskland. För mera info kontakta gärna Siegfrid Geyer per e-mail.



Tyskarna höjer viktgränsen för UL

2002-10-18 Berlin, Tyskland
I Tyskland har det varit mycket tal om hur den nya nationella UL-viktgränsen ska genomföras. Tyskarna har ju som bekant höjt den maximala startvikten från 450 kg till 472,5 kg för UL med räddningsskärm. Detta har skapat en del förvirring angående redan certifierade flygplanstyper. Men enligt en ny regel ges nu även dessa en möjlighet till höjning. Förutsättningarna är dock att tillverkaren har utfört nödvändiga, strukturella tester för flygplanstypen. Flera tillverkare är redan på gång med certifiering för den högre startvikten, bla B&F och Flight Design. 



Ultramover för trångbodda

2002-10-09 Bodensee, Tyskland
Ett Ultralätt flygplan kanske inte är så stort, men i bland kan det vara nog så svårt att få in i en hangar, speciellt om man ska dela med andra plan. Då är ultramover från tyska Becker-technik något för dig. Med tre små hjälphjul under noshjul och huvudställ kan du lätt skjuta planet i vilken riktning du vill. Det hela förutsätter dock att du har ett jämnt underlag då hjulen är ganska små. Men på kontinenten verkar den lilla "trallen" gjort succé när det gäller att klämma in breda flygplansvingar mellan smala portar. För mera info besök www.becker-technik.de. Vi tackar "tillbehörsspecialisten" Niclas Peyron för tipset.


Resa till Friedrichshafen 2003

2002-10-08 Enskedemässa.JPG (8032 bytes)
Den 24-27 april är det åter dags för europas största mässa inom allmänflyget. Här kommer vi kunna beskåda allt det senaste inom motorflyg, segelflyg, ultralätt och affärsflyg. Nytt för 2003 är att man nu byggt två nya hangarer invid flygplatsen för inomhusutställningen. Tidigare fick man ta bussen till utställningshallarna i city för att beskåda VLA, UL och segelflyget. Är du intresserad av att flyga till Friedrichshafen, själv eller tillsammans med en kompis? Kontakta oss! Tillsammans med Swedish Ultraflyers planerar pilots.nu en route-flygning till mässan den 23 april från Landskrona. Under förutsättning att vädret tillåter, finns det goda chanser att genomföra en VFR-flygning. Titta på reseplaneringen och preliminära deltagarlistan. Blir vi tillräckligt många så finns möjligheten att dela upp i två startfält beroende på resehastighet etc. Missa inte detta tillfälle att stifta bekantskap med nya flygarvänner och samtidigt se det denaste inom flyget.


UL-plan nödlandade norr om Ljungby

2002-09-30 Ljungby
Ett UL-plan av okänt märke tvingades nödlanda invid Feringe flygfält norr om Ljungby under lördagen den 28 september. Planet var på inflygning till banan då motorn stannade. Piloten försökte då glidflyga till fältet men nådde inte ända fram, och gjorde då en nödlandning invid en äng. Efter att ha undvikit ett stenröse blev sättningen så hård att planet slog runt. Föraren klarade sig dock utan skador och kunde själv ringa och varsko flygräddningen. Statens haverikommision tar nu över utredningen för att klargöra orsaken till haveriet. Se artikel i Smålandsposten.


Igor tar flyget till jobbet
igor.JPG (7241 bytes)
2002-09-30 Göteborg
En gammal nyhet, men kul i alla fall. Igor Cronsie från Borås flyger till jobbet i sin CH701:a. Expressen och GT hade en artikel den 2 september 2001. Igor har ju som bekant byggt ett ultralätt flygfält vid sin arbetsplats
i Svenljunga, se 02-05-10, och flyger bla till Göteborg och Borås i tjänsten. Ska vi gissa att det är skönt och slippa bilköerna. Läs artikeln här.


Edland vann träningstävling

2002-09-27 Skå/Edeby, Stockholmedlandthumb.JPG (7626 bytes)
På Skå/Edeby flygfält, väster om Stockholm, genomfördes en träningstävling under lördagen den 21 september. Momenten var navigering och precisionslandning. Einar Edland, skolchef på Swedish Ultraflyers, vann båda momenten i övertygande stil. Sex dukmål hade placerats ut längs en given nav-runda. Det gällde att hitta så många dukar som möjligt för att erhålla full poäng. Vinnaren hittade fyra dukmål. Landningstävlingen var kanske svårast. Det gällde att landa inom en rektangel som mätte 100 x 25 meter. Många hade svårt att få stopp på kärrorna inom 100 meter. Endast tre av 15 landningar fick poäng. Men uppslutningen var god. Sex deltagare delade på en Jabiru och tre Euro-Cubar. Tävlingen arrangerades under lättsamma former av Thomas Backman från KSAK/UL. Syftet är att vi så småningom ska kunna få ett landslag i denna tävlingsform samtidigt som det är en oerhört bra träning. Se bilder från tävlingen här.


Ringa från flygplanet
2001aasmall.jpg (6762 bytes)
2002-09-23 Scottsdale, USA
Visst är det bökigt med mobiltelefoner i flygplan? Men väldigt bra att ha. Exempelvis meddela vänner när man landat eller för att avsluta färdplan. Ett företag i USA har presenterat en smidig lösning för oss som bär headset. Apparaten heter Safetycell och är i princip en liten mixer som kopplar in dig på flygplanets intercom. En enkel och billig lösning som gör att du kan ringa eller mota samtal via headsetet. Apparaten är kompatibel med alla telefoner som klarar "hands free" system. Använder du ett aktivt headset så klarar du dig med den billigare varianten kallad 2000S. Men för vanliga headset bör man välja 2001A med inbyggd förstärkare. Annars är risken att ljudet blir för svagt. För mera info: www.pilotsupport.com. Tack till Niclas Peyron för tipset.


Uppstickare från Spanien

2002-09-20 esqualthumb.JPG (6046 bytes)
Esqual heter ett nytt intressant UL-plan från Spanien. Marknaden lider knappast brist på lågvingade kompositkärror i side-by-side konfiguration, men detta har inte hindrat tillverkaren från Barcelona att lansera Esqual. Med Svenska ögon är maskinen intressant. Den väger inte mer än 230 kg tom! Konstruktionen har m
onocoque glasfiber och sandwich vakum laminerad kropp. Vingbalken är av kolfiber och vingytorna av glasfiber. Klaffssystemet har både plus och minusklafflägen. Enligt tillverkaren har maskinen en marschhastighet på 230 km/h med en Rotax 912 ULS. Vne ligger på 280 km/h och stallhastigheten på låga 60 km/h. En kul detalj är att kärran har elektrisk trim. För mera info titta på www.esqual.com.


Ikarus C-42 tvingas byta pedalställ

2002-09-20 Bromma, Stockholm
Efter två haverier där pedalställen till det tyska UL-planet, Ikarus C-42, gått sönder. Tvingas tillverkaren nu leverera nya och förstärkta pedalställ till alla maskiner i Sverige. Ägare som inte modifierat pedalstället till förstärkt utförande har fått flygförbud från och med 16 september i år, tills dess åtgärden är utförd. Beslutet har fattats av KSAK (UL-ansvarig).


Ultralätt flyg i Dagens Industri
Landningsvarvthumb.JPG (6097 bytes)
2002-09-04 Stockholm
En kul händelse var reportaget om UL-flygning i lördagens nummer (31/8) av Dagens Industri. Reportern, Nadia Thorngren, besökte Swedish Ultraflyers utanför Stockholm och fick en provtur med flygläraren Håkan Ahlström. Bild på förstasidan och ett mittuppslag, inte dåligt. Visst behöver vi mer av den här sortens PR för att attrahera nya flygare till vår fantastiska sport! Är du prenumerant på DI kan du läsa hela artikeln från deras sajt: www.di.se. I annat fall kan du beställa ett lösnummer.


Träningstävling för ultralätta flygplan
2002-09-04 Stockholm
Orsa Tallhed inbjuder till träningstävling för UL kommande helg, den 7-8 september och Skå/Edeby flygfält, väster om Stockholm, står som värd för en träningstävling helgen den 21-22 september. Momenten kommer att bli navigering och precisionslandning. Reglerna kommer att vara tillämpningar av FAI-reglerna för UL. En svensk översättning av reglerna är på gång och tävlingen kommer att ordnas i samarbete med KSAK-Motorflygförbundet. Förbundets UL-ansvarige Tomas Backman kommer att närvara och verka som tävlingsledare. Kontakta gärna Thomas för mera info och anmälan. Tag chansen att bli en bättre pilot med landnings- och navigationsövningar.


Kräftstjärtsvängen i Siljansnäs

2002-08-27 Dalarna
moththumb.JPG (6156 bytes)
Med över 200 st besökande flygplan och 750 besökare blev det nytt rekord med råge för kräftstjärtsvängen i Siljansnäs den 9-11 augusti. Flygplanstyperna som kunde beskådas var många. Bl.a. B17, J28, An2 , KZ VII, Safir, osv osv... Vilken fest! Den ultralätta flygavdelningen var också välrepresenterad med bl.a. CT2K, Atec Zephyr, Jabiru , Eurostar och Euro-Cub samt ett antal Trikar. En eloge till arrangörerna som lyckades hålla ihop allt. En hel del har skrivits om arrangemanget så vi rekomenderar länkarna under www.flygklubben.just.nu. Tyvärr blev det inte så många bilder. Men Johan Pihlsgård har sänt oss några. Vi tackar för detta. Har du tagit egna bilder? Skicka dom gärna till pilots.


Apollo Jetstar med Rotax 912
Apollo fox 912-close.JPG (8364 bytes)
2002-08-15 Orsa
Det är inte bara roderstyrda UL-flygplan som använder sig av fyrtaktsmotorer. Nu är trenden liknande för trikar. UL-bolaget meddelar att deras populära trike, Apollo Jetstar, nu även finns med fyrtaktsmotor i form av en Rotax 912 på 80 hkr. Fördelarna är höjd driftsäkerhet och lägre bullernivå. Maskinen är numera också godkänd med en XP 15-vinge från Air Creation.  En ny motor från Verner kallad 133M lär vara på gång och kan bli ett intressant 4-taktsalternativ för trike-flygare. Verner 133M är en tvåcylindrig fyrtaktare som utvecklar 78 hk och endast väger 64 kg. En prototyp är under utprovning och motorn ska komma i produktion under slutet av året. För mera info titta på: www.ul-bolaget.se.



Digitalt kursgyro
navigation.jpg (5880 bytes)
2002-08-14 karlstadt-stetten, Tyskland
Den tyska tillverkaren Avionic.org har utvecklat en ny DTI (Digital Track Indicator) speciellt för ultralätta och X-klassade flygplan. Instrumentet är tänkt att ersätta gamla, dyra och tunga vakumdrivna kursgyron. Några av fördelarna är att man slipper kalibrera om instrumentet pga gyrodriften som finns i alla kursgyron. Den visar true heading, hastighet och höjd över marken mm. Till skillnad från dyra vakumdrivna kursgyron använder sig DTI av GPS-signaler för indata och väger inte mer än 480 g inklusive GPS-kabel. För prisinformation kontakta:
info@avionik.org


Impulse-Aircraft gör nysatsning

2002-08-14 Halle-Oppin, Tyskland
impulse-gr.jpg (4759 bytes)
Den tyska tillverkaren av prestandaplanet, Impulse, har genomgått en stormig period. Nu ser det ut som att företaget fått nytt kapital för en satsning på framtiden. Med nya lokaler i Halle-Oppin och en ny modell på gång andas företaget framtidstro. Chefskonstruktören, Philipp Steinbach, tror mycket på den nya Impulsen med sporrhjul och sexcylindrig Jabiru-motor. Maskinen är en variant av Impuls 100, som fortfarande är ganska ny på marknaden. Maskinen ser onekligen modern ut och fick tysk certifiering den 6 maj 2002. Som motor används Rotax 912 ULS eller Jabiru 3300A. Marschhastigheten uppges till 240 km/h. Max hastighet till 270 km/h. Tomvikt är 280 kg och tankvolymen uppges till 100L. Något pris är inte faställt i skrivande stund men räkna med 90.000 € för denna skönhet. För mera info titta på www.impulse-aircraft.de.



Seahawk II vidarutecklas

2002-08-14 Tyskland
Mock-Up_von_Seite.jpg (5983 bytes)
Det tyska amfibiplanet Seahawk II har återupstått i ny tappning. Wust GmbH har köpt rättigheterna från konkursdrabbade Mark GmbH. En mockupversion, som ställdes ut på Friedrichshafen-2001, gjorde stor succé. Kort därefter tröt kapitalet och företaget begärdes i konkurs. Wust har designat om maskinen och inriktar sig nu på att certifiera planet i VLA-klass och X-klass. Den första prototypen var tänkt att klassas som UL, men kanske var marknaden för liten, för nu har man skrinlagt den versionen. En modell presenterades nyligen på Oshkosh 2002 och en prototyp är under byggande med jungfrutur planerad till februari 2003. För mera info titta på www.mark-wuest.de. Vi tackar Wolfgang WÜst för tipset.



Flygtåget 2002

2002-08-07 Öland
olandthumb.JPG (5047 bytes)
Medlemmarna i Fedinge FLK, nordvästra Skåne och Smålanda FLK i Alvesta gjorde en härlig resa till Öland i början av juli. Vi besökte bla Borgholm, Sandvik och Byxelkrok. Ön är en pärla för privatflygare. Det är nära till bad, golf och mat invid flygfälten och under sommarmånaderna är det oftast folk ute för att hjälpa till med tankning etc. Ett speciellt omnämnande går till klubbmästarinnan Barbro på Borglanda, som lät oss sova i klubbstugan och sedan bjöd på en fantastisk frukost. Borgholm känner väl de flesta till, här finns det mesta och ett hektiskt uteliv på kvällarna. Sandvik var en överaskning, här behövde vi inte ens ta taxi in till byn. Det var bara att taxa hela vägen fram till "centrum". Efter lite shoppande av nygräddade munkar badade vi och använde den allmänna utegrillen i hamnen. Byxelkrok/Ölanda ligger mera ute i skogen, men väl där prövade några att gasa runt på den intillliggande Go-cart banan. Nästa säsong lovade klubben att ordna med hyrcyklar för de som vill ta sig in till Byxelkrok. Allt som allt en mycket trevlig resa med fyra ultralätta flygplan. Klicka på thumbnailen för att se bilderna. Foto: Ingela Haas-Johansson.



Höjd viktgräns för UL i Tyskland

2002-08-01 Berlin, Tyskland
Så har det äntligen skett en förändring i rätt riktning, i varje fall i Tyskland. BMVBW (Bundesminesterium fur verkerh, Bau- und Wohnungswesen) har nu godkänt en höjning av den maximala flygvikten. Från 450 kg till max 472,5 kg. Höjningen skall motsvara vikten av en räddningskärm som nu alltså får adderas till den gamla maxvikten enligt JAR-1. En förutsättning är dock att tillverkaren har utfört dokumenterat relevanta strukturella tester för flygplanstypen. Samtidigt sänks också minimitillsatsvikten från 90 till 85 kg. Vi kan bara hoppas att vi nu också kan få en liknande höjning i Sverige. En räddningsskärm skulle säkert kunnna höja säkerheten för UL-flyget även i Sverige. Ett förslag till H50P gruppen!



Fly-in på Visingsö och Drättinge till helgen

2002-08-01 Jönköping
Den 3-4 augusti blir det fly-in på vackra Visingsö. De senaste åren har det kommit ca 60 besökande flygplan till den lilla ön mitt i Vättern. På fredag kväll, den 2:a augusti, anordnas ett "För-fly-in" på Drättinge airport intill Landsjön (10 km NÖ Huskvarna). Alla är välkomna men kom ihåg att banan är 400 meter! För att titta på "kartblad" gå till home.swipnet.se/sm7tog/falt. Det finns gott om plats för att ställa upp tält för övernattning. WC och dusch finns också. Under lördagen flyger vi över till Visingsö för att fortsätta festligheterna där. För mera info kontakta Jonny Majava 0707-421490 eller Ragge 0707-421390. Vi tackar Jonny för tipset!

Autopilot för UL-plan
2002-07-24 Waal, Tyskland
Autopilot har länge varit en lyx förbehållen normalklassade flygplan. Men nu börjar det även dyka upp apparater för ultralätta och X-klassade flygplan. Varför ska man då ha en autopilot när man kan flyga själv? -Ja, med dagens allt snabbare kärror är det faktiskt en avsevärd avlastning vid sträckflygningar. Nya flygplanstyper som CT2K och Atec Zephyr är lämpliga kandidater. Från tyska Filser Electronic kommer nu en relativt billig autopilot kallad "X1" och "X2". Den första är en typ av Wing-leveler som håller kursen med hjälp av en vanlig GPS. Den senare har även höjdroder kontroll. Autopiloten fungerar med hjälp av ett gyro och en tryckkänslig givare som monteras i planet. X1 beräknas kosta 990.00 Euro och levereras till hösten. Amerikanska Navaid har funnits lite längre på marknaden och saluför en liknande apparat för 1.400 dollar.


På Flygäventyr i Australien
2002-07-22 Australien
Anders Torén från Stockholm har sänt oss en trevlig hälsning i från sitt flygäventyr i Australien. Anders flyger till vardags en Avid Amphibian hos Swedish ultraflyers, norr om Stockholm, och är just nu på jorden-runt seglats på en 45 ft lång katamaran. Vi kunde inte låta bli att publicera äventyret på pilots. Vi tackar Anders för berättelsen! Klicka på bilden för att komma till sidan.


300 km/h med CT2K?
2002-07-16 Echterdingen, Tysklandosh2-m.JPG (5626 bytes)
Hos tyska Flight Design vidarutvecklar man världens snabbaste högvingade UL-plan. Nya CT av modell 2002 har bl.a. fått bättre dörrar med gasfjädrar för att lättare kunna öppnas och låsmekanismen har förbättrats för att bättre täta mot regn och vinddrag. En ny trebladig propeller har också tagits fram för bättre stig och marschhastighet. Den nya snurran är också mekaniskt ställbar från cockpitt. På motorsidan funderar man på att använda sig av Rotax 914 Turbo på 115 hkr. Den extra effekten är inte så viktig som turbon. Med turbon kommer man att kunna flyga betydligt fortare på höga höjder där luften är tunnare. En marschhastighet på 300 km/h TAS vid 10.000 ft är då fullt realistisk. Enligt Matthias Betsch på FD är det efterfrågan som styr. Om tillräckligt intresse finns så kommer vi att certifiera CT´n för turbomotorn, säger Betsch. Var priset kommer att hamna är ännu inte fastställt. 



Trade Aid visar
Eurostar och Ikarus

2002-07-14
Numminen, Finland
Finska
Trade Aid är agent för Eurostar, Ikarus C42 och Allegro 200 i Skandinavien och i de Baltiska länderna. I skrivande stund påbörjar man en Sverigeturné med en Eurostar och en Ikarus-C42 2002. Resan startar från Stockholm den 14 eller 15 juli och man flyger sedan medurs söderut. Är du intresserad av ett besök eller en provflygning på din ort? Maila gärna till Viljo Levelä på info@tradeaid.fi. EV-97 Eurostar är ett lågvingat UL-plan i plåtkonstruktion från Tjeckien. Maskinen drivs av en Rotax 912 eller 912S. Marschhastigheten uppges till 200 km/h och Vne till 270 km/h. Tomvikten ligger i grundutförande på 270 kg. Ikarus C42 modell 2002 är ett högvingat UL-plan med dukklädda vingar och en flygplanskropp i komposit. Marschhastigheten uppges till 175 km/h och Vne till 210 km/h.


Hi-Tec propeller från Avitech

2002-07-02 Enskedepowerfinhub.JPG (5553 bytes)
Håkan Welin från Avitech är ny representant i Skandinavien för den amerikanska Powerfin propellern och tyska Hirth motorn. Att välja rätt propeller är en hel vetenskap. Men Powerfin har tagit fram kolfiberpropellrar av modernaste snitt till de flesta ultralätta motorer och UL-flygplan på marknaden, vilket gör det hela lättare. Några nyheter för i år är bl.a. justerbar bladvinkel från cockpitt och att man nu kan få bladen i fler färger än bara svart. Känt sedan tidigare är Powerfin´s fina "Speed Set Hub" (U.S patent pending), vilket gör det väldigt lätt och snabbt att ställa om bladvinkeln på marken. Priserna verkar också vara konkurrenskraftiga. En 3-bladig propeller kostar ca 6.900 kr och en tvåbladig ca 5.500 kr. Nyheter på motorsidan är Hirth 3203E på 65 hkr, konkurrent till Rotax 582. Motorn har bl.a. Reed valve och EFI (elektronisk bränsleinsprutning) vilket minskar bränsle åtgången med ca 30%. För mera info kontakta Avitech.


Flyguppdraget köper Flygtema
Flygtema2.jpg (7720 bytes)
2002-07-02 Backamo
Flyguppdraget i Backamo köpte i mars/april Flygtema av Jan Altergård AB. Altergård som under de senaste tio åren varit en profil i flygkretsar lämnar nu stafettpinnen vidare till Jerry Eriksson och Flyguppdraget. Flygtema kommer att utvecklas vidare med en välsorterad shop på Backamo och är nu även en "Authorized Jeppesen dealer", säger Jerry Eriksson. Flygtema representerar sedan tidigare ett stort antal tillverkare, bl.a. Sennheiser, David Clark, FlightCom, Icom, Peltor och Gentex m.fl. Möjligheter till konsultation och försäljning kommer att finnas kvar via telefon och internet. Flyguppdraget startades 1989 och bedriver sedan starten bruksflyg och flygutbildnning med land och sjöflygplan på Backamo flygfält i Bohuslän.

Marknadsplatsen uppdaterad
2002-07-02 Enskede
Det börjar bli bra fart på pilots annonssidor. Vi har fått in två nya annonser på marknadsplatsen. En Ikarus C22 Fox till salu och en experimentklassad Röhnlerche II ombyggd till ensitsig motorseglare.Titta under rubriken marknadsplats. Till alla som annonserar; Glöm inte att säga till när flygmskinen är såld! Det är tråkigt med inaktuella annonser.


Fellman´s bilder från Barkaby 2002

2002-07-01 Stockholm
Sten-Anders Fellman har tagit en rad bilder från Barkaby Fly-in 2002 och följande rundflygning över Stockholm den 2 juni. Sten-Anders som till vardags flyger en FIB (Flying inflatable boat) från Flysports visar oss här hur man tar flygbilder på bästa sätt. Dvs från en trike! Surfa in på www.saf.net. Vi  tackar Sten-Anders för länken!



Anmäl dig till "Flygtåget Götaland runt 2002"

2002-06-24 Skånes Fagerhult
Ut och flyga i sommar? Medlemmarna i Fedinge FLK i nordvästra Skåne, planerar en rad resor i Götaland mellan den 8-13 juli. Allt i från Öland i öster till, kattegatt´s pärla, Anholt i väster! Flygtåget startar måndagen den 8 juli från Skånes Fagerhult och går sedan via Älmhult och Alvesta till Borgholm på Öland osv. Hela resrutten hittar du här! Du behöver inte flyga hela rundan utan kan haka på "tåget" var som helst och avsluta när du vill, eller bara komma ut till "ditt" fält och morsa. Övernattning ordnas efter eget önskemål på plats. Flygningarna kommer att ske i både kontrollerat och icke kontrollerat luftrum. Anmäl dig nu till pilots och Kolla startlistan här!



Fly-in på Frölunda
jakthumb.JPG (7612 bytes)
2001-06-20 Kungsängen, Stockholm
Swedish Ultraflyers ordnade fly-in på vackra Frölunda, norr om Stockholm, den 15-16 juni! En hel del flygplan kom flygande i det fina vädret! På programmet stod flygtävling, flyguppvisning av Gabor Varga och grillfest. "Gabbe" gjorde som vanligt en hissnande uppvisning i avancerad flygning med sin ryska JAK-55 och blåste nästan filtahattarna av besökarna! Det bjöds på god mat och det fanns säkert en sex-sju stycken Euro-Cubar församlade från olika klubbar! Titta gärna på bilderna från evenemanget.


Marknadsplatsen uppdaterad
2002-06-19 Enskede
Så har vi fått in en rad nya annonser på marknadsplatsen. Rans S6 till salu, Eurostar EV-97 till salu, FIB Polaris (flygande gummibåt) till salu och en fransk Emeraude CP301 till salu .Titta under rubriken marknadsplats.


Rekordmånga plan på Barkarby 2002

2002-06-12 Barkarbybarkarby2002thumb.JPG (6768 bytes)
EAA´s huvud fly-in på Barkarby den 31 maj-2 juni blev en klar succé med rekordmånga gästande flygplan. Över 300 st plan räknades in av arrangörerna i det vackra vädret. Många hembyggare hade byggt och putsat på sina klenoder under året. Några rariteter bland många var Ralph Löfberg´s Hamilton SH2 Glasair III och Niclas Amréns Piper PA-22 Tri-Racer. På UL-sidan fanns det en del nytt att beskåda. Från Finland kom det sex stycken UL-plan av olika märken med Viljo Levela i spetsen. Bla Allegro 200, Eurostar EV-97 och Ikarus C42. Tom Johansson från Tekniska Högskolans FLK visade sin CT2K under söndagen och Ulf Nilsson från Trosa FLK visade klubbens nya Jabiru ST3. Från Norge kom det en rad Jabiru-flygare med Paul Gaarstad i spetsen och Stockholms-baserade Swedish Ultraflyers visade några av sina Euro-Cubar under lördagen. Stefan Wittgren flög "Arlanda-rundan" runt Stockholm och tog dessa bilder. På det hela taget en mycket lyckad föreställning tack vare det vackra vädret en stor eloge till arrangörerna.


Bilder från Fagerhult Fly-in

2002-06-12 Skånes Fagerhult
27.jpg (8814 bytes)
Fedinge modellflygklubb anordnade tillsammans med flygplatsföreningen en flygdag under söndagen den 9 juni i Skånes Fagerhult. Det blev bla uppvisning av modellflygplan, modellhelikoptrar och ultralätta flygplan. Världsmästaren i Aerocubat, Lennart Johansson, visade prov på sin flygskicklighet när han ryckte svansarna av andra modellflygplan. Sven Nordquist visade upp sin nybyggda Fisher Youngster och flygintresserade fick bla spaka en Ikarus C42 tillsammans med Jan-Olof Åkesson. Intresset från allmänheten var stort och det var en publiktillströmning likvärdig den på 50-talet då Allan Ljungstrand & Co körde motorcykel på fältet. Klicka på lilla bilden för att komma till Skånes Fagerhult sidan. Bilderna är tagna av Jan Siv.



Bilder från Lidberga UL Fly-in
vy over lidberga thumb.JPG (7089 bytes)
2002-06-12 Lidberga, Stockholm
Lidberga flygsällskap hade ett trevligt fly-in den 7-9 juni i strålande väder. Sällskapet som huserar vid ett 400 meter gräsfält strax öster om Vallentuna bjöd på god mat och dryck under hela helgen. Frågan är om inte Lidberga har det största antalet Quicksilvrar i Sverige? En 5-6 st kunde beskådas under helgen och det är alltid roligt att se dessa tidiga UL-plan i luften. Tyvärr fastnade inte någon Quicksilver på bild, de flög kanske för snabbt ;-)? Klicka på lilla bilden för att se andra flygetyg!



Marknadsplatsen uppdaterad

2002-06-06 Enskede
Så har vi fått in ett UL-A flygplan som är till salu på marknadsplatsen. För att vara mer exakt, en trike av märket Tomi Cross från 1999. Titta under rubriken marknadsplats.



Flygfiskpremiären på ESMH
Flygfiskthumb.JPG (4744 bytes)
2002-06-05 Höganäs
Sillagrillare, Christer Bogren hälsade alla välkommna till premiären den 4/6 för flygfisk i Höganäs. Under kvällen var det musikunderhållning med trubadur och god stämning. Varje tisdag under juni, juli och augusti är det i fortsättningen fly-in hos Nordvästra Skånes flygklubb i Höganäs. Vi tackar Christer för premiärbilderna! Klicka på bilden för att se mer från tillfället!


Jabiru J200 experimental

2002-05-29 StavangerJabiru200.jpg (7483 bytes)
Australiensiska Jabiru har en hel del nyheter på gång. Den norska importören, Paul Garstad A/S Scanflight, har nu tagit in den nya tvåsitsiga J200 modellen som är en vidareutveckling av de tidigare modellerna LSA, SP och UL. Maskinen kommer tyvärr att vara för tung för att klassas som UL i Sverige och hamnar därför i experimentalklass. Däremot är den konstruerad för den nya amerikanska "sportpilot" kategorin som tillåter en MTOW av 560 kg. J200 använder sig av Jabirus egen 6-cylindriga motor på 120 hkr. Marschhastigheten uppges till 115 kt med en bensinförbrukning på 20 liter per timme och
Stallhastigheten uppges till 45 kt. Tomvikten ligger på 320 kg och max startvikt är 590 kg.  Några färbättringar är bla att tankarna nu sitter i víngarna samt en ökad pitchstabilitet och bättre roderauktoritet pga av den förlängda flygplanskroppen. Den engelske importören, ST aviation, kommer bla att visa upp en liknande maskin på Cranfield i England den 21-23 Juni.


Kraftigt höjda försäkringspremier

2002-05-29 Enskede
Många flygplansägare har råkat ut för rejält höjda försäkringspremier inför den nya säsongen och det är inte bara UL-flygplanen som blivit dyrare att försäkra! Hos Interhannover ligger kasko försäkringen för sjöflygplan nu på 10-11 procent av planets värde, dvs lika mycket som för ett UL-plan. Även de landbaserade allmänflygplanen har fått höjningar på 10-35 procent. Danska försäkringsbolaget Codan har gjort chockhöjningar med upp till 100 procent för vissa flygplan och norska försäkringsbolaget Gjensidige vill aveckla sin flygförsäkringsverksamhet helt och hållet. Vad ska då den stackars UL-flygaren göra? Vi är ju vana att betala höga premier, men någon måtta får det ju vara! Det bästa i nuläget verkar vara att rikta blickarna söderut mot Tyskland. Den tyska UL-marknaden är betydligt större så utfallet blir bättre för försökringsgivaren. Nova Aviation i Göteborg representerar tyska Ronald Spiegelberg och erbjuder kaskoförsäkringar för 5-6 procent av försäkringsvärdet med en självrisk på 2.000 Euro. Det australienska UL-planet Jabiru verkar dock vara ett undantag med en premie på 7 procent. Jabirun har ett något sämre rykte i Tyskland pga av en del kostsamma motorhaverier. Försäkringen gäller för flygningar i hela Europa! En annan variant är att bara försäkra planet upp till ett visst värde, tex halva flygplansvärdet, och/eller att man bildar en egen fond för ändamålet. Premien blir då betydligt lägre men man är inte skyddad om man skulle råka ut för ett totalhaveri.


Träningstävling för ultralätta flygplan

2002-05-15 BackamoMi_Landning.jpg (6128 bytes)
Backamo Flygklubb inbjuder till träningstävlig för UL lördagen den 8 juni 2002. Tävlingen kommer att hållas med utgångspunkt från Backamo (ESGA) och navigeringsmomentet kommer att hållas över den vackra bohuslänska naturen, över kobbar och skär (och givetvis inom vederbörligt glidavstånd till fast mark). Momenten kommer att bli navigering och precisionslandning. Reglerna kommer att vara tillämpningar av FAI-reglerna för UL. En svensk översättning av reglerna är på gång från KSAK-M. Tävlingen kommer att ordnas i samarbete med KSAK-M och förbundets UL-ansvarige Tomas Backman kommer närvara och verka som tävlingsledare. Enklare förtäring kommer att finnas, liksom bensin till flygplanen. Vi kommer att ta ut en liten avgift för att täcka våra direkta utlägg, det är i skrivande stund inte klart hur mycket. Första start beräknas till kl 10.00 och därför vill vi att alla deltagande plan anlänt före 9.00 på tävlingsdagens morgon. Ange i anmälan: Typ av flygplan, och önskad färdhastighet för nav-momentet. Hur många piloter som skall deltaga, och ev klubbtillhörighet? Om logi önskas? Anmälan önskas innan den sista maj (2002-05-31) till lennart.sennung@swipnet.se eller på vanlig post till Backamo Flygklubb, c/o Sennung, Fossvägen 23, 45593 Munkedal. Anmälan och upplysningar kan även lämnas per telefon 0524-71588. Efteranmälan är möjlig ända fram till tävlingsdagen, men då till högre pris. Vi tackar Lennart Sennung för tipset!


Serverbyte på pilots.nu

2002-05-15 Enskede
Vi har i dagarna bytt server och hoppas nu att allting ska fungera normalt igen. Tyvärr verkar det som att vi gått miste om de två sista inläggen på Forumet under flytten. Posta gärna igen! Hör av dig om du upptäcker något som inte funkar på sajten! Hälsningar Tom Johansson och Seppo Simula.


Ultralätt olycka vid Mellansels flygfält

2002-05-15 Örnsköldsvik
Vid 16-tiden på söndagseftermiddagen larmades flygräddningscentralen då ett UL-plan av märket CT2K havererat i närheten av Mellansels flygfält. Trots den allvarliga olyckan klarade sig piloten och passageraren med benbrott. Enligt Örnsköldsviks allehanda så säger piloten att han hade problem med klaffarna och ej kunde räta upp planet efter att ha hamnat i en kraftig kastby vid landning. Enligt tidningen rådde det så stark termik i området att det var svårt att få ner planet på landningsbanan och när piloten inte lyckades landa på första försöket drog han på för att gå om. På det andra försöket var klaffarna utfällda och när det kom en kastvind miste piloten styrförmågan över planet varvid det kastades i en kraftig sväng i hög fart mot marken. Tidningen talar också om att klaffarna kan ha varit för långt utfällda och att det kan ha varit något fel på dem. Orsaken till olyckan är än så länge oklar. Statens haverikommissionen har undersökt det olycksdrabbade planet och kommer så småningom att utröna vad som egentligen hände.


Ultralätt flygplats i Svenljunga

2002-05-10 Svenljunga
svenljungathumb.JPG (5553 bytes)
Nu är alla välkomna att landa på Svenljunga Ultralight Airport! Igor Cronsioe, importör av STOL-planet CH701, arbetar för det nya folkflyget i sjuhäradsbyggden och har bla skapat sveriges första kommunala ultralättflygplats, med 5 min. gångavstånd till hotell, post, bank, system och allt vad man kan önska sig på landsorten. Den nya landningsplatsen är 325 meter och ligger i Svenljunga söder om Borås. Från hemsidan läser vi bla att ingen landningsavgift förekommer istället bjuds det på kaffe med dopp! Klicka på banan för info. För flygande besök ring till Ingvar Carlsson på 0705-794614. Vi tackar Igor för nyheten.



D5 Evolution från Tyska Dallach

2002-05-07 Enskedeevolutionthumb.JPG (3184 bytes)
Vem känner inte till det tyska lågvingade flygplanet Fascination? Nu kommer konstruktören, Wolfgang Dallach, med en högvingad variant på samma flygplan. Den 27 februari gjorde prototypen sin jungfrufärd utanför fabriken i Heubach och resultatet verkar lovande. D5 Evolution är ett högvingat monoflygplan med infällbara landningsställ och 100 hkr Rotax-motor. Kabinbredden uppges till 125 cm. Tankvolymen till 120 Liter. Tidningen Aerokurier har som vanligt varit tidigt ute med en provflygning och uppger marschhastigen till 263 km/h med constant-speed propeller. På plussidan nämns god komfort och fina prestanda men att en del detaljförbättringar bör göras tills serieproduktionen kommer igång till sommaren. Några intressanta detaljer är att planet inte styrs med spak utan med ratt, a lá Cessna, och att sätena går att fälla bakåt för den som vill övernatta i planet!!! Priset uppges till hela 90.000 Euro. För mera info www.dallach.de.



Rotorflyg fly-in på Feringe
Elice2.jpg (6942 bytes)
2002-05-07 Ljungby
Under helgen den 10-12 maj anordnar Svenska rotorflygklubben fly-in och årsmöte på Ljungby/Feringe flygfält i småland. Autogyro i Sverige är ju mest förknippat med "Humlan" som är en svensk konstruktion som utvecklades av Helge Svensson och Staffan Ekström på sjuttiotalet. För mera info om "Humlan" klicka på bilden för att komma till Kenneth Petterssons hembyggarsida. Vi tackar Sune Johansson för tipset!




Månadens bild från Orsa
isflygnthumb.JPG (6054 bytes)
2002-04-25 Orsa
Månadens bild för april 2002 kommer från Peter Wicander och Flysports. Peter hälsar att UL-skolningen nu kommit igång på allvar tack vare det fina vädret och under fyra veckor flög man 50 timmar. Titta gärna på hela bildcollaget från Orsa sjön!
Peter Wicander driver Flysports flygskola som bla ordnar kurser året runt i skärmflyg, hängflyg, kitesurfing och ultralätt. Vi tackar för de fina bilderna.



Flygfisk hos Nordvästra Skånes flygklubb
flygfiskthumb.JPG (7797 bytes)
2002-04-23 Höganäs
Sommaren närmar sig med stormsteg!
Varje tisdag under juni, juli och augusti kommer du hos Nordvästra Skånes flygklubb i Höganäs, att kunna grilla nyfiskade sillar som lägges på dansk grovbrödsmacka med goda tillbehör. Sillagrillare, Christer Bogren hälsar alla varmt välkommna till premiären den 4/6 mellan 18.00-20.00. Under kvällen blir det också musikunderhållning med trubadur. Visst låter det gott! Vi tackar Christer för tipset! Klicka på bilden för mera info!


Tuning för tvåtaktare
Rotaxtuningthumb.JPG (7459 bytes)
2002-04-17 Mora
Mulle Andersson i Mora är specialist på Rotax tvåtaktsmotorer för Skoter. En nöjd gummibåtsflygare som fick sin motor servad tipsade oss. Mulle servar och reparerar alla typer av Rotaxmotorer och är det någon som undrar över Rotax 582 motorn eller har bra tips så är ni välkommen att ta kontakt med Mulle på m.performance@2-stroke.pp.se.



Tradeaid ny agent för Ikarus C42 i Skandinavien

2002-04-17 Numminen, Finland
ikarus1thumb.JPG (8030 bytes)
Finska
Tradeaid är den nya agenten för Ikarus C42 i Skandinavien. Bakom företaget står Viljo Levelä som lovar en smärre invasion av 5-15 st moderna UL-plan från Finland till Barkarby fly-in den 31maj - 2juni. Bla kommer det för första gången i Sverige visas bogsering av segelflygplan med en Ikarus C42! Samarbetspartners för detta evenemang sökes! Tradeaid, som också är representant för Eurostar och Cora, har till dags datum sålt 24 st UL-flygplan i Skandinavium. För alla som är intresserade av mera information om sommarens turné i Sverige och Norge går det bra att kontakta Viljo på info@tradeaid.fi.


På besök i Tyska Dienslaken

2002-04-12 Enskede
fascinationthumb.JPG (7584 bytes)
Redaktören på pilots, Tom Johansson och Co-piloten Johan Fredung, besökte efter påskhelgen Dienslaken, norr om Dusseldorf, för att uppleva det tyska UL-flyget och få service på egna kärran; CT2K. Det hela blev en spännande resa där vi bla fick knyta bekantskap med personer inom UL-flyget och beskåda många fantastiska flygplan. Vädret var ju strålande efter påskhelgen och resan gick som planerat. Om vi tittar på antal piloter och antal plan kan vi konstatera att UL-flyget är ca tio gånger så stort i Tyskland som i Sverige. En något liberalare inställning till regler verkar tyvärr finnas. Många UL-flygplan verkar få väga över 300 kg, vilket gör att tillverkarna inte anstränger sig för att få ner tomvikten. Undantag finns dock i form av CT2K och Ikarus C42. Men visst fanns det många fantastiska kärror att beskåda. Bla gjorde vi ett besök hos tillverkaren Extra som producerar Avanceplanet Extra 300 och enmotorplanet Extra 400 med tryckkabin. Båda två är fantastiska flygplan med en otrolig finnish! Dock ej ultralätta! Fantastiska UL-kärror fanns i form av Impuls och Fascination, tyvärr med en tomvikt på över 300 kg och ett pris som närmar sig en miljon svenska kronor. Flera lyxutrustade CT2K med inredning och säten av läder fanns också att beskåda! Ikarus C42 av modell 2002 såg mycket fin ut och den nya SMART-motorn verkar vara populär i trike-samahang. Titta gärna på bilderna från resan



Borlänge 1:a maj fly-in
an2.jpg (3948 bytes)
2002-03-25 Borlänge
För alla som tycker det är kul att flyga anordnar Borlänge flygklubb ett 1:a maj meeting på Rommehed. Oavset om du flyger segel, motor eller ultralätt så är du välkommen. Demonstrationståg för någon aktuell flygfråga kommer att arrangeras! Passa på och ställ upp för flyget! Mer info finns på home.bip.net/spaken.



Vårbesök i Smålanda

2002-03-22 Alvesta
fisherthumb.JPG (7088 bytes)
För alla händiga inom UL-branshen så är Smålanda i Alvesta synonymt med hembyggarnas Mekka i Småland. Här bygger man flygplan på vintern och skolar på somrarna. Mats Ekman är en drivande kraft som både flyglärare och aktiv flygplansbyggare. Under vårt besök fick vi bla se en Sonex och en Fisher Celebrity under byggnation. Sonex är en intressant helmetallkärra från USA som ska vara färdig till nästa sommar. Fisher Celebrity är ett tvåsitsigt bi-plan som Mats kommer att deltaga med i Marco Polo Rallyt (UL-Rallyt som kommer att gå mellan Paris och Beijing omkring år 2004). Många andra plan fanns att beskåda, främst av märket Rans och Fisher. Mats och resten av gänget hälsar alla UL-flygare välkomna till sommaren, men ring innan för fältkontroll! Fältet är stundtals mycket mjukt och lerigt pga av dålig vattenavrinning.



Marknadsplatsen uppdaterad
appollothumb.JPG (5859 bytes)
2002-03-20 Enskede
Så har vi fått in ett UL-B flygplan som är till salu på marknadsplatsen. För att vara mer exakt, en Apollo Fox från 2001. Titta under rubriken marknadsplats.




EuroCub MK. IV har fått typintyg

2002-03-20 Kungsängen
YVVthumb.JPG (4776 bytes)

Typbevis UL B-40 utfärdades nyligen av Lfi för Swedish Ultraflyers nya EuroCub MK. IV med 100 hkr Rotax. Från importörens hemsida framgår bl a  att max tillåten flygfart är 204 km/h och max marschfart är 176 km/h. Startsträcka till 50 ft - 100 m, landningssträcka från 50 ft - 175 m. Grundtomvikt standardutrustad är ca 270 kg. Den nya versionen av EuroCub har bla 30% större yta på stabilisator och höjdroder för ökad pitchstabilitet i höga hastigheter. Detta är resultatet av de vindtunneltester som utfördes av FFA. Spinoffen blev en mycket stabil maskin även i lägre hastigheter. När man för fram spaken och sedan släpper den, går det två cyklar och den ligger åter i stabil planflykt. Stallfarten sjönk också med 4 knop! Allt enligt Einar Edland på Edland International AB. Vi önskar Swedish Ultraflyers lycka till med nya kärran!


Nya hemsidor

2002-03-17 Enskede
Nu har både Atec Zephyr 2000C och EuroCub MK.IV fått egna hemsidor i Sverige. Agent för Zephyren är Norrköpingsbaserade ESSP Aero Trading HB och agent för EuroCuben är Edland International AB i Bålsta, norr om Stockholm. Klicka på flygplansnamnen för att komma till respektive hemsida.


Mustang bygge i Vaggeryd
Kr1thumb.JPG (6437 bytes)
2002-03-17 Vaggeryd
Nu byggs det många intressanta flygplan i Sverige! Ett exempel är Kenneth Hoflins S.A.L 2/3 Mustang med en Chevrolet 350 LS1 V8 på 345 hk nedväxlad 1,9:1. Propellern är fyrbladig på diameter 2,3 m. Planet är konstruerat av Sturegeon Air LTD och lär, förutom storleken, se identisk ut med en original P-51 Mustang från andra världskriget. Maskinen kommer att klassas som experimental och för tillfället bygger man på vingarna. Infopack och ritningar kan beställas från www.falconaravia.com i USA. Titta gärna på de läckra bilderna. Vi tackar Kent Petersson för tipset.


Svenska Kitfoxar
kitfox1.jpg (8116 bytes)
2002-03-13 Enskede
Kitfoxen är ett populärt UL-B flygplan i Sverige. Numera finns det också en sida på internet med information om allt som kan kan vara av intresse för Kitfoxägaren. På hem.passagen.se/lgk-alv/index kan du läsa om allt i från motorinstallationer till propellerbyten. Sidan har också nedladdningsbara filmer i mpg-format och givetvis många bilder på sveriges alla kitfoxar. Vi tackar Lars-Göran Karlsson för tipset! 



Månadens bild från Skå/Edeby och Ö-VikCT och IKarusthumb.JPG (4594 bytes)
2002-03-07 Enskede
Månadens bild för februari och mars 2002 kommer från Johan Pihlsgård och Lars-Erik Strandberg. Februaribilden föreställer SE-YYA och SE-VAL på skidor! Marsbilden föreställer SE-YYD under senaste "spaka självdagen" den 3 mars på Skå/Edeby utanför Stockholm.Vi tackar Johan Pihlsgård och Lars-Erik Strandberg för de fina bilderna.



Tälta under flygplanet

2002-03-01 Enskede
imgOverWingsm.jpg (22470 bytes)
Alla som följer diskussionerna i forumet på pilots vet att vi för ett tag sedan hade en diskussion om när natten egentligen inträffar? Även om nu natten kan inträffa väldigt sent under sommaren på våra breddgrader måste man i alla fall sova någon gång. Då kan det vara praktiskt att ha med sig ett flygplanstält! Aldrig hört talas om ett flygplanstält? Det hade inte vi heller. Vad kan vara mera praktiskt än att flyga till någon härlig plats, ha med sig fiskegrejerna och sedan bara övernatta under vingen? Eller varför inte köpa en veranda till flygplanet? med myggnät och allt. Utrustningen säljs av WING-INN-IT LLC i USA. För mera info titta gärna på deras Tältsida. Vi tackar Niclas Peyron för tipset!


Höjrekord för UL-flygplan

2002-02-18 Enskede
Storch1.gif (20544 bytes)
Hur högt kan man flyga med ett UL-plan? Italienaren Walter Mauri satte redan 1993 ett fantastiskt höjdrekord för UL-B flygplan. Med en italiensk Rodaro Storch nådde han tillsammans med sin co-pilot Heike Goettlicher en höjd av 23.430 ft eller 7143 m. Hur lång tid uppstigningen tog eller hur kallt det var förtäljer inte historien. Höjdrekordet för Trike ligger på otroliga 32.000 ft eller 9720 m och sattes 1994 av fransmannen Serge Zin i en GT 582-XP15 från trike tillverkaren Air Creation. Dessa och flera spännande världsrekord hittar du under records.fai.org/microlight. Hur högt har du flugit själv? Vem innehar det svenska rekordet? Skriv gärna till pilots.nu och berätta om ditt äventyr!


Trasimeno Air Festival 2002

2002-02-12 Perugia, Italien
as09.jpg (28026 bytes)
Funderar du på att ut och resa i vår? Varför inte ta en tripp till Italien? I Castiglione del Lago anordnas mellan den 25 tom 28 april, Europas kanske största UL fly-in och flygmässa under 2002. Det hela låter kanske lite avlägset för många UL-flygare i Sverige, men man behöver ju inte flyga dit själv. Man kan också ta det reguljära flyget till antingen Florens eller Rom för att sedan ta sig till Trasimeno-sjön, som sägs vara en av de vackraste och historierikaste platserna i hela världen. Förra året flög bla många tyskar över alperna för att delta i festivalen och en uppsjö av mer eller mindre fantastiska UL-plan kunde beskådas vid Leopoldo Eleuteri flygfältet. För mera info titta gärna arrangörernas hemsida www.meetingdiprimavera.com.



Jabiru UL under flygutprovning
yyc1.JPG (7204 bytes)
2002-02-12 Obbola
Sveriges första hembyggda Jabiru UL är nu under flygutprovning och Gustav Billman hälsar att man flugit 25 timmar utan problem. Gustav har tillsammans med fyra andra entusiaster byggt kärran på lite mer än ett år, -vilket får anses vara väldigt snabbt. Jabirun blev färdig i slutet av förra året och det enda som nu återstår är dekoren som ska vara på plats under våren. Totalkostnaden för hela bygget stannade på strax över 300.000 kr inkl. radio och transponder. Maskinen kommer att visas upp på diverse fly-in i sommar. Titta gärna på Gustav´s hemsida där du kan följa det spännande bygget bild för bild.




Ny mailinglista för UL

2002-02-05 Husqvarna
Jonny Majava i Husqvarna har skapat en mailinglista för UL-flyget. Listan funkar så att man sänder inlägg till krikkit-ulflyg@algonet.se. Alla prenumeranter på listan får därefter en kopia på ditt inlägg. Vill någon svara på ditt inlägg sänder man ett mail till samma adress osv. För att prenumerera på mailinglistan sänd ett mail till krikkit-ulflyg-request@algonet.se. I rubriken skriver du "Subscribe". För att gå ur listan skriv "Unsubscribe". Passa på och diskutera allt som rör UL-världen. Vi tackar Jonny för initiativet.



Bild på nya Ikarus C-42

2002-01-31 Säve, Göteborg
ikarus2002thumb.JPG (6820 bytes)
Comco-Ikarus i Tyskland har presenterat en ny version av sin bästsäljare Ikarus C-42. Den nya Ikarusen av modell 2002 har längre nos, kraftigare vinklad framruta samt större noshjul med längre stötdämpare. Glädjande är att Vne nu höjts till 220 km/h, då det var lätt att överskrida tidigare Vne på 190 km/h med 100 hkr motor. Nya kärran går nu också att få med elektriska klaffar och winglets för den som så önskar. Enligt Claes Nordin från Nova Avionics har man fått tre beställningar på nya kärran. Första kärran anländer till Göteborg i början av februari. Priset i grundutförande med Rotax 912S ligger på ca 40.000 Euro + tysk moms.



Rotaxmotor stulen i Tyskland

2002-01-31 Aschaffenburg, Tyskland
Så har det tyvärr hänt igen! En Rotax 912S med serienummer 4.426.396 blev natten till onsdagen den 30 januari stulen vid flygplatsen Aschaffenburg i mellersta Tyskland. Motorn satt på en Tecnam P92. Följande delar blev också stulna: VHF-Radio BECKER 4201 Serial-Nr. 6014, 1 ATC-Transponder KT76A Serial-Nr. 125419 och en Altitude Encoder ACE-30 Serial-Nr. 66981. Information om motorn kan lämnas till Eugen Karg på ekarg@t-online.de.



Marknadsplatsen uppdaterad

2002-01-31 Enskede
Så har vi fått in en Quicksilver från 80-talet som är till salu på marknadsplatsen samt en bild på
Triken TL2/ESO2. Titta under rubriken marknadsplats.


Ny generalagent för Lynx-Avionics

2002-01-28 Orsa
e_micro_mobile_r1_c1.jpg (6995 bytes)
Peter Wicander från FlySports är ny generalagent i Sverige för Lynx intercom system. Lynx är kända för sina headset, hjälmar och intercoms. Produkterna är utvecklade för alla som flyger "på riktigt" dvs i öppna luften som tex skärmflygare, trikar och öppna flygplan. En nyhet är att man nu kan koppla in sin mobiltelefon eller musikkälla i deras system.
FlySports bedriver sedan 1986 skolning för UL, hängflyg och skärmflyg på sveriges största flygfält i Dalarna. FlySports saluför också den numera allmänt kända "flygande gummibåten" FIB (Flying Inflatable Boat) med över 50 FIB-maskiner sålda i Sverige. För mera information kika på Lynx hemsida genom att klicka på bilden eller www.flysports.se.


CT2K sätter ny standard i UL-klassen

2002-02-24 Enskedectgrey14mthumb.JPG (7593 bytes)
Det nya högvingade kolfiberplanet från tyska Flight Design är unik i flera evsende. CT2K är ett av de första UL-planen som verkligen konkurrerar med, och i många fall överträffar, våra traditionella normalklassade klubbflygplan. Kärran är med sina 124 cm i kabinbredd, bredare invändigt än tex Cessna 182. Med 240 km/h (130Kt) i marschhastighet och en bensinförbrukning på 18 lit/tim lämnar den det mesta bakom sig. Med 130 liter bränsle i vingtankarna är aktionsradien 1700 km och aktionstiden 8 timmar! Hållfasthetsmässigt är kärran godkänd för MTOW 600 kg (Sverige max 450kg). Lastfaktorer +4,0 g, -2,0 g. I bagageutrymmet får två resväskor plats. Max tillåten bagagevikt är 25 kg. Startsträcka till 50 ft är 236 m. Landningssträcka från 50 ft är 275 m. Stighastighet vid 450 kg är 1250 fot/min och glidtalet är 1:10 vid 100 km/h. Siffrorna är hämtade från den svenska flygplanshandboken för CT2K. För mera information surfa in på www.flightdesign.com.


Uppdatering

2002-01-24 Enskede
Så har vi uppdaterat Kalendern för 2002. Listan på flyghändelser är långt i från färdig, men det är en början. Skicka gärna in tips om evenemang så publicerar vi det ögonaböj!



Förslag på höjd viktgräns för UL i Tyskland

2002-01-16 Windeck, Tyskland
DAeC, UL-flygets organ i Tyskland, har lagt fram ett förslag på höjd viktgräns för UL-flyget. Alla UL-piloter
känner väl till problematiken. I praktiken är det i dag nästan omöjligt att flyga med passagerare, lite packning och bränsle, eftersom den maximala startvikten på 450 kg då överskrids . För en utomstående måste detta låta löjeväckande, t.o.m. farligt, då det ur säkehetssynpunkt är helt förkastligt att tvingas flyga med ett minumum av bränsle i tankarna! Även skolning bedrivs ju många gånger med övervikt. Det räcker att läraren och eleven väger 90 kg per person, så har tillsatsvikten på 175 kg ätits upp och överskridits med 5 kg, och då har man fortfarande inget bränsle i tankarna! Hur ska man då tackla denna omöjliga ekvation. I Tyskland har myndigheterna valt att se genom fingrarna på de som "syndar". Men detta är givetvis ohållbart i längden. DAeC har sedan en tid lagt fram följande förslag till mer realistiska viktgränser:

Max startvikt= 485 KG för Landflygplan, dubbelsitsiga
Max startvikt= 495 KG för Amphibieplan, dubbelsitsiga (I Sverige har vi redan 500kg)

Med möjlighet till extra tillsatsvikt om följande utrustning finns (Engelska):
If the microlight is fitted with additional equipment of the following categories. *RESCUE SYSTEM and/or. *COMM/NAV and FLIGHT SAFETY EQUIPMENT and/or RADIO,VOR,XPDR,GPS,ACL. *Environmental Protection Equipment (e.g.Katalysator, additional silencer), the additional mass of the fitted equipment must not exceed > 5% of the basic mass as defined above per category. If the microlight landplane is equipped with items of each category the total MTOM is not to exceed 558 KG. NOTE:  Foot-launched aircraft are excluded from this definition.(Amended by orange Paper Amendment 1/99/1).

Förslaget är bra då det inte bara höjer den nuvarande startvikten utan också premierar ett ökat miljö- och säkerhetstänkande. Med möjlighet till att installera räddningskärm, radio, GPS och katalysator mm. utan att tillsatsvikten på 210 kg (485-275 kg)minskar. Förslaget ligger nu hos FAI, men något snabbt beslut väntas inte i frågan. Vi kan bara hoppas att DAeC får gehör i denna viktiga fråga, då detta också skulle göra det lättare för Sverige att följa efter. Som det är nu verkar inte Luftfartsverket vilja gå emot, de numera allmänt antagna JAA-reglerna.


Modern motorseglare från Slovenien

2002-01-16 Enskede
sinusthumb.JPG (8913 bytes)
Pipistrel Sinus är en tvåsitsig, side-by-side, UL-motorseglare från Slovenien. Enligt fabriken är det den första i UL-världen i sitt slag. Maskinen är av modern konstruktion med bla fribärande överliggande vinge i komposit och 15 m i spännvidd. Prestandamässigt ligger den mycket bra till med ett imponerande glidtal på 1:28. Marschhastigheten med en Rotax 912 ligger på 207 km/h och Vne på 220 km/h. En trevlig detalj är att propellern går att flöjla i 90 grader för att minska motsåndet när man seglar med avslagen motor! Kärran har som på känt segelflygmaner, klaffar som går att ställa i minusläge samt luftbromsar. Som motoralternativ kan man välja på Rotax 503, 582 eller 912. Hela härligheten går att köpa för 51.000 Euro beroende på utrustning och motor. Någon svensk representant finns för närvande inte men titta på tillverkarens hemsida för mera information www.pipistrel.si.


UL-hitlistan 2001

2002-01-15 Windeck, Tyskland
C42-001a.jpg (3637 bytes)
Nu är den här! Hitlistan över de flest sålda UL-planen i Tyskland under 2001. Totalt nyregistrerades 262 st UL-plan under 2001, vilket är en ökning med 11 st flygplan från år 2000. På första plats kom, inte helt oväntat, Ikarus C42 med 47 st sålda kärror. På andra plats, en överaskning, CT2K med 17 st sålda plan. På delad tredje plats, prestandaplanet, Fascination och, allround kärran, Remos G3 Mirage med 16 st plan vardera. Varför är då flygplanstrenden i Tyskland så intressant att följa? -Jo, det är där det händer. Många av de kärror som kommer till Sverige inom en framtid, finns redan där. Utvecklingen är ju som bekant störst där den största marknaden finns. Kolla gärna på Hitlistan i sin helhet daec.org/daec/musterzulassung.


ÖSFK startar UL-skola

2002-01-08 Örnsköldsvik
Örnsköldsviks segelflygklubb erbjuder nu utbildning till ultralätt flygcertifikat. Klubben har införskaffat en Ikarus C-42 som man kommer att bedriva skolning med. Intresset har visat sig vara stort redan från början. Kjell Engqvist är Teknisk chef för UL-verksamheten och Hans Säberg är flyglärare. Alla intresserade kan kontakta Kjell på Tel: 070-3154541 för anmälan och mer information. Adress till ÖSFK: hem.passagen.se/o-viks.sfk/. Det är kul att skolandet inom UL nu ökar i Sverige! ÖSFK är bara en i raden av nystartade skolor. Vi tackar Lars-Erik Strandberg för tipset.


julkort2001.jpg (5332 bytes)
Daniels flygsida

2002-01-04 Göteborg
Vi fick ett fint julkort från Daniel Karlsson i Göteborg. Daniel är flygfotograf och jobbar bla till vardags med att förse nordiska tidningar med flygbilder. Han har också en mycket trevlig sida på nätet där du kan titta på många av bilderna. Adressen är www.daniel-k.com/aviation.




Uppdatering

2002-01-04 Enskede
Så har vi uppdaterat Svenska UL-plan sidan med länkar och kontakter till den populära Rans S-6 och nya Atec Zephyr 2000C. Under länkar och flygskolor har vi nu adresser till Smålanda Flygklubb och Kungsbacka UL-Flygklubb. Vi tackar för påminnelsen från våra läsare.